onsdag 22. april 2009

Røkke styrket, Brustad svekket

"Ja, jeg tror mitt omdømme i det norske folk er svekket", sa Kjell Inge Røkke på en pressekonferanse som svingte fra fremtidsrettede og industrielle perspektiver til meget emosjonelle, men kontrollerte utbrudd med hans kritikere, ikke minst media.

Kanskje har han rett i dette med omdømme, men jeg er slett ikke sikker. Derimot er jeg helt sikker på at på at hans image, som det heter på norwenglish, er styrket etter gårsdagens variant av skipper Worse: "Vi kommer sent, hr. konsul, men vi kommer godt". En nettavstemning på dagbladet.no viser i øyeblikket at to av tre mener han er styrket. VG

Hvis det det er riktig det han sier om medienes bom når det gjelder den hyppig nevnte påstand om at gjeld nå overflyttes til søppelselskaper, har han scoret et mål. Hvis opinionen bedre skjønner hans utsagn - støttet godt opp om av hovedtillitsvalgt Atle Tranøy - om at her gjelder det overføring av kompetanse som vil styrke Aker Solutions fremtid, scorer han nok et mål. Når vi hørte Tranøy, er det også lettere å skjønne hvorfor de ansatte støtter så¨sterkt opp om deres sjef.

Da jeg hørte hans "je" i forbindelse med næringsminister Sylvia Brustad, regner jeg uten videre med at dette ville bli et hovedoppslag i mediene. I skrivende stund har dette slått godt til. Naturligvis skulle han ha spart seg dette sleivsparket. Her var han nok mer Don Corleone enn Snåsamannen. Men når man har friskt i minne Brustads enorme utblåsning, kan jeg forstå at han falt for fristelsen. Hennes ordvalg var ganske annerledes brutalt, og virket på meg som mer egnet på å score poeng i opinionen enn som et utspill for å rette opp næringsdepartementets åpenbare forsovelse i timen da avtalen med Aker ble inngått, og den sene oppvåkning i den aktuelle saken. Hos henne var det mer "minister" som da kom til uttrykk enn "næring". Når jeg mener Røkke trok en klar seier over henne, er det trass i dialekten men fordi han synliggjorde at departementet ikke hadde gjort jobben sin.

Jeg har tidligere fortalt om seiersviljen og en holdning om aldri å gi opp som preget Røkke allerede som 10-åring i terrengløp i Romsdal (se mer). Og det bekreftet han i ettermiddag: "Jeg gir meg aldri når jeg vet jeg har rett", Jeg tror ham. Men samtidig innrømmet han at enkelte ting kunne ha vært gjort annerledes.
Røkke gjorde klokt i det. Og kanskje var det en ide både for statsråder, medier, bloggvskrivere og andre å stille seg spørsmålet: Kunne vi gjort noe annerledes i denne saken?

Det var mye mat for mediemonser, politikere og synsere av ulike kaliber, i pressekonferansens andre del. Når den støyen legger seg, kunne det kanskje være en ide å se litt på Røkkes innledning. Hva er og hva betyr Aker i norsk næringsliv? Hvilke teknologiske utfordringer står vi som samfunn overfor? På sikt er nok det viktigere enn "forbanna" og "je".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar