mandag 21. mai 2012

Uenighedens tragedie


 Et moderne drama av Henrik Ibsen (lett restaurert av Thor Bjarne Bore) der  karakterene har en mer sentral plass enn i det klassiske som Aristoteles tar utgangspunkt i.  Men begreper som tragedie, komedie og epos hviler direkte på Aristoteles' "Poetikken". Dramaet er ennå åpent, men mye kan tale for at sentrale lokale aktører bør få avløsning i siste akt.


Hovedrollene: Ole Gunnar Solskjær, skinnende ridder (av St.Olavs orden)
Kjell Inge Røkke, mektig og utagerende lokalpatriot på selvstyr, 
Tarje Nordstrand Jacobsen, klubbdirektør, redd for Røkke, fortrolighetsbryter
Biroller: Bjørn Rune Gjelsten,investor i Molde, barndomsvenn av Røkke
MFK-styre, hvileløst,logrende,vet ei hvorhen
  
1.akt
 Ole Gunnar  Solskjær: Hvor løftende dog å sette seg et mål, og drive det gjennom som flint og stål! Husk at jeg er streng i kravet, fordrer intet eller alt.
MFK-pessimist: En kan også kjøpe gull for dyrt .

2.akt
Solskjær: Jeg må! Jeg må; så byder meg en stemme i sjelens dyp, - og jeg vil følge den. Kraft eier jeg, og mot til noe bedre, til noe høyere, enn dette liv.
Kjell Inge Røkke: Jeg har en sånn umåtelig lyst til å si: død og pine.
Solskjær: Jeg visste det! Aston Villa  og ingen annen, er skapt for meg, - så roper lytt en røst, som aldri feiler og som ei bedrager.
MFK-styret: Sterke drømme, fagre drømme, kom i flokk som ville svaner, løftet oss på brede vinger.
Røkke og Gjelsten (i talekor): Slikt noe gjør man da ikke!
Solskjær: Man kan ikke velge når man vil forelske seg
Røkke: Her gjelder maktspråk, er rettferdighet, den edle står av velden overskygget
Opinionen: Du har aldri elsket noen utenfor deg selv, - det er kjernen i det hele.
Røkke: Nei, det er just forbannelsen at jeg aldri har funnet forståelse hos noen eneste menneskesjel.
Gjelsten: Menneskene bør da ikke i første rekke tenke på seg selv, og aller minst trenerne
Nordstrand Jacobsen:  Jeg har tenkt og jeg har grublet meget i disse siste dage, - grublet så mangfoldig, så det til slutt begynte å løpe surr i mitt hode
Solskjær: Troll, vær dig selv nok!
Nordstrand Jacobsen (til Røkke): Vi har nu vært gift i åtte år. Faller det deg ikke inn at det er første gang vi to, du og jeg, taler alvorlig sammen?
Røkke: Herregud, et lykkelig ekteskap grunnes da ikke på penge, vet jeg...
MFK-styret: Og ekteskapet? Ja, det er et hav av lutter fordring og lutter krav, som lite har med elskov å bestille.
Gjelsten og Røkke: Vi  giver ei på våre ønsker slipp; dem vil vi stille tilfreds så lenge vi det formår.
Tabloid-duett:  Alt for å finne det sannes mysterium,
- det er den ekte journalists kriterium.
Røkke: Det røske selv,- det er den hær
af ønsker, lyster og begær,-
det røske selv, det er det hav
af infald, fordringer og krav,
kort alt, som netop mit bryst hæver,
og gør at jeg, som sådan, lever.
Publikumsutbrudd: Kommer ikke kjernen snart for en dag/ Nei– Gud, om den gjør .

Kjell Magne Bondevik: Gaaer hen, og forliger eder, I Skabhalse!
 (Per Egil Hegge:  Det er Ludvig Holberg)

Dommerlauget:. Ikke øl i en sådan stund, rekk oss fløyten. Vi vil ei granske hjerter eller nyrer; – det er ei verv for støv, men for dets styrer
Belest MFK-tilhenger: Ikke tusen ord seg prenter som én gjernings spor.
Klok MFK-tilhenger: Med sponsorer, ser De, må man omgås lirkende.
MFK-styret: Ingenting bygget i grunnen. Og ingenting ofret for å bygget noe heller. Ingenting, ingenting - alt sammen.
Solskjær: Fotball-livet er visseligen ikke alltid så rent som det burde være, har slett ingen akt for de veldige makter.
MFK-pessimist(2): Det var en fest kun, -
før natten den sorte;
han var en gjest kun, -
og nu er han borte
Nøktern MFK-tilhenger: Att og fram er like langt, inn og ut er like trangt.
Røkke og Gjelsten: Å sponse, - det er å holde dommedag over seg selv
Omdømmeekspert: Opinionen er en overmåte variabel ting.
Annonse i Romsdals Budstikke: Den absolutte fornuft avgikk ved døden i aftes kl. 11.
Nordstrand Jaconsen: Da jeg rejste fra landet, for jeg her forbi,
og bærmen, siger ordsproget, hænger længst

3.akt
Tornekrattet : Om fremtiden! Men herre gud, den vet vi jo slett ingen ting om.
Fornuftig MFK-supporter: O, grubl ei over hva der ei kan endres...
Bekymret MFK-supporter: Ingen gjeld! Aldri låne! Det kommer noe ufritt, og altså også noe uskjønt, over den klubb  som grunnes på lån og gjeld.
MFK-styret: Dog se, til slikt behøver vi en kraftig trener - med mot og innsikt nok. Hvor finnes han?

Kort pause

Mulig 4.akt
MFK-styret: De kan vel tenke hvor der kur ble gjort; der meldtes friere av første sort –
Kjetil Rekdal: Det er fra meg fremskrittene må komme, ellers kommer de aldri.
Åge Hareide: Evig eies kun det tapte.
Tom Nordlie: En trener skal ikke forsverge noen ting i verden,
Uwe Rössler: Men når endelig så må være, så kan dog en trener erstattes av en annen –
Røkke: En avslutning bør alltid være virkningsfull.
Røst fra graven: Fremtid kan umulig komme; ti når den kommer, er den omme.
Arne Fredly, rik investor fra Molde: Jeg visste det! Min sjel og ingen annen, er skapt for MFK, - så roper lytt en røst, som aldri feiler og som ei bedrager.
MFK-spillerne; Mor, gi os ballen, mor!
MFK-publikum: Kanske vil der gå både Vinter og Vår,
og næste Sommer med, og det hele År; —
men engang vil medaljene komme igjen , det véd vi visst;
og vi skal nok vente, for det lovte vi sidst.






                      ***
Epilog: Tar De fotball-løgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme.

Blogglisten

2 kommentarer:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett