onsdag 5. september 2012

Taxfree, dr.Relling, Johnsen (ap) og Rushdie

«Du har helt rett, men jeg fatter ikke at dere tør», sa en politiker til meg i går. Han hadde lest et oppslag i Stavanger Aftenblad om at flertallet i Venstres programkomité går inn for å fjerne taxfreeordningen. 

Jeg var intervjuet (komitémedlem med lokal bakgrunn osv) og sa som jeg mener: Taxfree er en urettferdig og ulogisk ordning. Saken er definitivt ikke blant de viktigste for Venstre i neste 4-års periode, men den er av type politisk fluepapir som tiltrekker både journalister og velgere. Mange av dem som ytret seg i ulike avisers kommentarfelt i går uttrykte seg i svært store bokstaver og med svært liten forståelse for ærendet.

Forslaget er ikke nytt. I mars 2010 ga finansminister Sigbjørn Johnsen klar beskjed at han ønsket å fjerne taxfree-salget av tobakk og alkohol, men ble torpedert av sterke røster i Ap og Sp. Kenneth Svendsen, Frps medlem av finanskomiteen, sa at dette var det dummeste forslag han hadde sett. Intet mindre.

EU avviklet den interne taxfree-handelen i 2003.

Tar du taxfree-ordningen fra en gjennomsnittsnordmann  tar du da lykken fra ham?
Ja. I alle fall ville nok doktor Relling ment det. Han er i ”Vildanden” talsmann
for at mennesker har det best om de blir skånet fra sannheten. Han snakker om «livsløgnen» som en medisin.

Du har vært i Europa på interrail og tar toget fra København til Oslo. Står det en taxfree-butikk på Oslo S og venter på deg?
Nei.

Flyr du fra Frankfurt til Sola, venter det da et lite supermarked på deg som du nesten må brøyte deg igjennom for å få ut bagasje?
Ja.

Du har besøkt en sønn med hytte i Sverige, Bussen tilbake passerer Svinesund. Men vil tollerne kunne finne en taxfree-pose hos deg?
Nei.

Drar du derimot til Strømstad og tar ferje til Sandefjord, kan du da handle kvote?
Ja.

Snakker en del norske politikere varmt om ”Forurenser betaler”-prinsippet?
Ja

Viser forskning at flytrafikken er et alvorlig miljøproblem?
Ja.

Gjør taxfree at Avinor kan holde avgiftene overfor flyselskapene lavere
enn de reelle kostnadene? Subsidieres start- og landingsavgifter med å bruke overskuddet fra den kommersielle virksomheten? Er dette er å betrakte som subsidier som fremmer økte klimautslipp?
Ja.

Er det slik at de som har høyest inntekt og reiser ofte belønnes av staten får subsidiert luksusforbruk?
Ja.

Er det grunn til å tro at en rødgrønn regjering vil gjøre noe med dette?
Nei. Sigbjørn Johnsen gjorde et fremstøt, Det gjentar han nok ikke, i alle fall ikke i et valgår.

Er politikerne redde for folkeflertallets rullende fonn? "Jeg synes det er smålig. Det ligger i gruppen forslag om å forby alt som er litt hyggelig for folk" (Høyres nestleder Jan Tore Sanner).

For et par år siden måtte et Norwegian-fly til Barcelona nødlande på Rygge. En av passasjerene forteller: "Det var ingen panikk om bord. Enkelte var faktisk mest opptatt av å få med seg taxfreeposene sine fra hattehyllene før de gikk ut på nødsklien. Jeg ville i sklia, men kom meg ikke frem. Jeg måtte stå og vente på folk som var opptatt av uvesentligheter. Når slik skjer har du til pokker å komme deg vekk og ut av flyet, og ikke tulle rundt i bagasjehyllene”.



Da et forsinket utenlandsfly kom til Sola 01.30 om natten klaget passasjerer over en eneste ting: "Taxfree er ikke åpen. Skandale"..

Framtiden i våre hender har beregnet at staten gjennom taxfree sponser flyturer utenlands med:
* 1410 kroner ved full utnyttelse av kvoten
* 1016 kroner ved moderat utnyttelse av kvoten

Vil en borgerlig regjering foreslå avvikling av ordningen?

«Nei, det blir vanskelig, det blir som å sende Salman Rushdie på sykkel gjennom Teheran, det!»  (Nils Arne Eggen i intervju på TV3 som svar på spørsmål om Rosenborg hadde tenkt å gå offensivt ut i et bortemøte mot Galatasaray i Champions League). Heller ikke han tror på julenissen.

Men likevel går det av å programfeste nei til taxfree, uten taktiske hensyn. Fordi man mener det er logisk og riktig. 
Så enkelt, så håpløst.
 

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar