lørdag 18. juni 2016

Ibsen på Den Nationale Stortingsscene

Ouverture
Toralv Maurstad leser ”Soria Moria Slott” fra Norske Folkeeventyr (1843)

Byggmester Sanner
Jan Tore Sanner: Forandring er min lyst.
Marit Arnstad, Sp;  - længer og længere bort!
Jan Tore Sanner Slot over Slot sig bygger!
Opposisjonen (rapper): Luftslotte, - de er så nemme at ty ind i, de. Og nemme at bygge også.
Sp-gruppa: Vi gjør bestandig og vår plikt, - men alltid innom vårt  distrikt.
Erna Solberg: Norge er et fritt land befolket av ufrie mennesker.
Anders Anundsen, Frp: Her raader Magtsprog, ei Retfærdighed.
Telegram fra Sp-ordfører i Ja-kommune: Flertallet har aldri retten på sin side, sier jeg
Terje Breivik, V: Att og fram er like langt, inn og ut er like trangt.
Trygve Slagsvold Vedum, Sp: , Grubl ei over hva der ei kan endres...
Jan Tore Sanner: Ingenting bygget i grunnen. Og ingenting ofret for å få bygget noe heller. Ingenting, ingenting - alt sammen.
Opposisjonen: Se, det fik Sanner fordi han var dum og ikke beregned sit Publikum.
Erna Solberg: Frihed og det Heles Vel var Maalet for vår Stræben.
Regjeringen (unisont):  Inn i natten. Gjennom døden. Bakom demrer morgenrøden.

Samfundets støtter (asylpolitikk)
Sylvi Listhaug: Jeg må! Så byder meg en stemme i sjelens dyp, og jeg vil følge den. Kraft eier jeg, og mot til noe bedre, til noe høyere.
Audun Lysbakken, SV: Sannhetens og frihetens ånd, - det er samfunnets støtter.
Per Sandberg, Frp: Dikt og forbannet løgn. Det er fra meg fremskrittene må komme, ellers kommer de aldri.
Ingolf Rogstad, KrF: Per, du lyver
Christian Tybring Gjedde, Frp: Det er det store muslimflertal i vort samfund, som berøver mig min frihed.
Abid Raja, V: Jeg tror vi seiler med Lig i lasten.
Knut Arild Hareide: Onde normer råder over verden; med deres makt er ringe ifall de ikke finner hjelpere i vårt eget bryst.
Sylvi Listhaug:  Har jeg så sant en oppgave i livet, så skal jeg også utføre den!
Hans Olav Syversen, KrF ; Den dame har ei sans for argumenter.
Sylvi Listhaug: Læs tidens lov! Den tåler ingens trods. Vee Den, der har faaet et stort Kald i Livet, og ei har Styrke til at udføre det. Kallet er seg selv å være, sin egen sak til seier bære.

( Framsyninga vert avbroten av eit gruppemøte i Høgre)

Trond Helleland, H: Hvilken vei bør vi velge! Mang en vei står oss åpen; og i valget kjenner man vismann fra tåpen.
Kåre Willoch (invitert av Unge Høyre): Her må dog iallefall være noen som holder idéens fane høyt.
Røst i Høyre-gruppen: Kan du avse et ideal eller to?
Ann-Magrit Austenå (Noas, banker på ruten): Ikke tusen ord seg prenter som én gjernings spor.
Olemic Thommessen: Lite barn kan ei forstå, hva vi store voksne må.
Austenå. For barna, - de har jo mer kultur, de. Og flere fordringer til livet altså.

Fruen fra oljehavet (Siv Jensen, orienterer om budsjettarbeidet):
Se, Statens Forraad er kun tyndt; den vil Valuta for sin Mynt.
Ingen gjeld! Aldri låne! Det kommer noe ufritt, og altså også noe uskjønt, over det hjem som grunnes på lån og gjeld
Du er om deg på alle kanter for å gjøre utvei til penger; men så snart du har dem, blir de liksom borte mellom hendene på deg; du vet aldri hvor du gjør av de.

Gengangere 
Jens Stoltenberg (på  telefon fra Brussel): Jeg betragter Skandinavismen kun som et gennemgangs-stadium til en sammenslutning af hele den store germanniske stamme
Liv Signe Navarsete, Sp: EØS er kjøpt med forlis, det selges med tap
Thorbjørn Jagland (på telefon fra Strasbourg): Vi Skandinaver er, ligeoverfor Europa, endnu ikke kommen ud over sogneråds-standpunktetden tid, vi nu står i, kunde med lige så god føje betegnes som en afslutning, og at deraf er noget nyt nu i begreb med at fødes
Hemming Olaussen (leder av Nei til EU, fra galleriet): Hold Kjæft og pas din Dont!
Erna Solberg: Gaa udenom, sae Bøjgen. En faar saa her.

Kongs-Emnerne
Trond Giske, Ap: Alt skal en prøve, og velge det beste.
Helga Pedersen, Ap: Dog se, til slikt behøver vi en kraftig leder - med mot og innsikt nok. Hvor finnes han?
Jonas Gahr Støre: Krev ei, min venn, at jeg skal gåten klare. Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.
Hadia Tajik: Ledende menn kan jeg ikke utstå for min død,; - jeg har fått nok av den slags folk i mine dager. En klok dronning kan virke store ting i landet.

Peer Gynt ( «Tenke det, ønske det, ville det med – men gjøre det?»)
Vidar Helgesen, miljøvernminister: Metodisk har jeg intet lært. Men jeg har tenkt og spekuleret, og lest meg til en del av ethvert.
Lars Haltbrekken, Naturvernforbundet: Å love er til sist å lyve.
Frederic Hauge, Bellona: Hva skal vi med det fremmede ordet idealer når vi har det gode norske løgner?
(til oljeminister Trond Lien): At du ei kan, vil deg tilgis, men aldri at du ikke vil.
Rasmus Hansson, MDG: Håpet er skjørt som markens blomster.
Alle miljøvernorganisasjoner (til miljøvernministeren): En god vilje kjenner ingen umuligheter. Det er viljen som det gjelder! Viljen frigjør eller feller.
Sv’er (med erfaring fra den forrige regjering, mumler): Overkjørt blir vi alle sammen - en gang i livet. Men så får en reise seg opp igjen. Og late som ingenting.
Rasmus Hansson: Et glimt av sol bak tåken å bevare, det er det livsens krav en mann skal klare
Per Olaf Lundteigen, Sp: Jeg har sånn umåtelig lyst til å si: Død og pine

(Pause. Presselosjen drøfter spillet)
Magnus Takvam, NRK : Der er visdomslærere nok i denne sal; men hvor er visdommen?
Per Anders Hoel, Vårt Land: Derinde  mellom Troldenes Flok. Det heder: ”Troll, vær dig selv nok!”
Kjetil Løset, TV2: Mangt værk mægter mænds vilje at fremme; men de store gerninger styres af skæbnen
Harald Stanghelle, Aftenposten: Politikk er krig med trolde i hjertets og hjernens hvelv. Visdom er at holde dommedag over seg selv.
Frithjof Jacobsen, VG: Partiprogrammerne vrier halsen om på alle unge levedygtige sandheder.
Erling Kjekstad, Nationen:  En normalt bygget sandhed lever - lad oss sige - i regelen en 17 - 18, højst 20 år– sjelden længe.
Arne Strand, Dagsavisen: For en partihøvding er liksom en ulv, ser De - han er liksom en forsluken gråben; - han behøver så og så mange stykker småfe om året hvis han skal bestå.
Berit Aalborg, Vårt Land: Et parti, det er liksom en kjøttkvern, det; det maler alle hodene sammen til en grøt; og derfor så blir de også grøthoder og kjøtthoder, alle i hop!
John Olav Egeland, Dagbladet: Jeg får mere og mere bekræftelse på at der ligger noget demoraliserende i at befatte sig med politik og i at slutte sig til partier.
Jens Kihl, Klassekampen: Tar du spørretimen fra en gjennomsnittsrepresentant, tar du lykken fra ham med det samme.
Marie Simonsen, Dagbladet: Mediene ejer Tiden, men tiden ejer ogsaa os.

Et Dukkehjem (Nora går, eller blir hun?
Linda Hofstad Helleland, H: Familielivet er visseligen ikke alltid så rent som det burde være.
Ketil Solvik-Olsen. Frp: Ja, det er et hav av lutter fordring og lutter krav, som lite har med elskov å bestille.
Børge Brende, H (på kort Norges-besøk): Vi ser at det liv vi lever med hinannen, - det er i grunnen ikke noe ekteskap.
Dagrun Eriksen, KrF: De splittet har i fiendske Lejre den Flok, som samlet skulde sejre.
Erna Solberg: Nuomstunder skilles trætten av et magtsprog ret og slet
Frp-stortingsgruppa (kommer på besøk): Når verden snurrer, så snurrer vi med.
Torbjørn Røe Isaksen: Vær ikke ett i dag, i går, og noe annet om et år. Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt.
Frp-erne: Ja, men er det ikke et gruppemedlems plikt å meddele seg til almenheten, når han har fanget en ny tanke?
Carl I. Hagen (på Skype fra Spania): Å, almenheten behøver slet ingen nye tanker. Almenheten er best tjent med de gamle, gode, anerkjente tanker den allerede har.
Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande (fellesuttalelse etter konsuiltasjon): Frp har aldri elsket noen utenfor seg selv, - det er kjernen i det hele.

Finale
Bjørnar Moxnes, Rødt (med en fot i dørsprekken): Mitt rike, - mitt halve rike for en stortingsplass.
Sveinung Rotevatn, V: Sandhedens og frihedens farligste fiender iblandt os, det er den kompakte majoritet.
Martin Kolberg: Norge var et rige, det skal blive et Ap-folk.
Svein Aaser (hjemme i sofakroken): O, han skal føle hva hat som er mitt, et evig gjærende, et aldri mettet, kan ruge ut til hevn og forderv.
Trond Giske: Nu vekk med sorg og klager! Følg meg, venner! I lystig nachspiel vi drukner dem!
Venstre- og KrF-gruppene: Vi protesterer for all verden, men følger med på ferden.
Erna Solberg: Aldri faller det meg inn å tenke på enden. Øyeblikket nyter jeg.
Valgforskere (på plenen utenfor); Går til sin gjerning de norske velgere, viljeløst vimrende, ved ej hvorhen, - skrukker sig hjerterne, smyger sig sindene, veke, som vaggende vidjer for vindene, - kan kun om en ting i verden de enes, den, at hver storhed skal styrtes og stenes.
Henry Valen (i lydbåndopptak): Opinionen er en overmåde variabel ting.

Blogglisten 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar